Dik is niet hetzelfde als ongezond

Niet iedereen die slank is, is gezond en niet iedereen met overgewicht is ongezond. Het probleem met overgewicht is dat je het niet kunt verbergen en dat niet alleen jij zelf maar juist ook anderen daar een oordeel over hebben. Je gewicht en je omvang zeggen iets maar lang niet alles over je gezondheid.

De Obesitas Vereniging vindt gezondheid belangrijker dan gewicht. Naar ons idee is hoe je je voelt bij een bepaald gewicht belangrijker dan de kilo’s en je omvang. Vanuit die gedachte is overgewicht het teveel aan gewicht:

…dat je belemmert/of kan belemmeren in je maatschappelijk functioneren
…dat je belemmert/ of kan belemmeren in je persoonlijk functioneren
…dat een gevaar vormt of kan gaan vormen voor je gezondheid.
…dat je belemmert in je zelfstandigheid en zelfredzaamheid
…dat gevolgen heeft voor je kwaliteit van leven

Waar de een erg veel last heeft van vijf kilo overgewicht kan een ander met 25 kilo overgewicht vrolijk en zelfverzekerd door het leven gaan. Wie zijn of haar leven lang tegen de kilo’s heeft gevochten, het dik zijn heeft geaccepteerd en bewuste keuzes maakt voor een zo gezond mogelijke leefstijl, is beter bezig dan iemand die uit frustratie van lijnpoging naar lijnpoging gaat en per saldo alleen maar dikker wordt.

Niet iedereen past in maatje 36/38 en dat hoeft ook niet
Al jaren lang spiegelen we ons  aan slanke modellen in de bladen, op de televisie en in de film. En vreemd genoeg zijn deze modellen in de loop van de jaren alleen maar slanker geworden terwijl de werkelijkheid het tegenovergestelde beeld laat zien. We worden allemaal een beetje dikker en de gemiddelde maat nu ligt dichter bij 42/44.

Steeds meer mensen doen wanhopig hun best om toch aan dit ideaalbeeld te voldoen, met alle gevolgen van dien. Eetstoornissen als anorexia, boulimia, binge-eating enzovoorts komen steeds vaker voor.

De Obesitas Vereniging wil daarom een ander geluid laten horen en de nadruk verleggen van gewicht naar gezondheid en kwaliteit van leven. Dat is voor iedereen belangrijk, of je nu maat 38 of maat 58 hebt!